fennedenhertog.reismee.nl

Aftellen geblazen

Lieve allemaal,

Zoals ook al in het vorige (automatische) verhaal stond, welkom op mijn blog! Over precies twee maanden vertrek ik voor vijf weken naar Oeganda om daar vrijwilligerswerk te doen. Op maandag6 juli 2015 vlieg ik om 10:45 uur naar Entebbe International Airport, het vliegveld in Oeganda. Hier zal ik om 22:00 uur Oegandese tijd landen. De vlucht duurt ongeveer acht uur, dus dat wordt mezelf lang bezighouden. We gaan het beleven! (: Op maandag 10 augustus om 23:30 uur vlieg ik weer terug naar huis. Ik land dan op 11 augustus 06:50 uur op Schiphol.

Ik ga niet alleen naar Oeganda, maar samen met Dagmar. Dagmar is een vriendinnetje die ik kenvan school, dus dat wordt hartstikke gezellig. In Oeganda zijn ook nog andere meiden. Sinds een week hebben wij contact viasocial media, dus dat is erg leuk. Het is heel handig, want we kunnenelkaars vragen beantwoorden en vooral ons heel ergverheugen op de vakantie.Het grootste deel van deze meiden verblijft in het Doingoodhuis. Dagmar en ik (en nog een ander meisje) verblijven in een accomodatie dat gewoon op het project staat. We wonen er dus een soort bij, maar hebben wel ons 'eigen' plekje.

Ik ga werken op een project dat aan de rand van Kampala, de hoofdstad van Oeganda, ligt. Dit project is één van de projecten van Doingoood, de organisatie waarmee ik reis. Doingoood omschrijft het project als volgt:

Kinderproject Oeganda, Kampala - Oeganda
Aan de rand van Kampala, in een prachtig groen landschap vind je dit veelzijdige, inspirerende kinderproject. Dit project wordt geleid door de christelijke hulpverleningsorganisatie Stichting Kinderhulp Afrika die omziet naar de meest kwetsbare kinderen in Oeganda, de weeskinderen. Het kinderproject voorziet deze kinderen van onderdak, onderwijs, medische zorg en sociaal maatschappelijke begeleiding.

Het project beschikt over een uniek opleidingscentrum waar kinderen zowel basisonderwijs als vervolgonderwijs kunnen volgen. Een verplicht onderdeel van het vervolgonderwijs is het 'ambachtsonderwijs'. Hier leren de jongeren vaardigheden zoals metselen, houtbewerking, elektra en voor de meisjes is er naailes. Ook beschikt het project over 40 computers waarop de kinderen les krijgen in computervaardigheden.

Het project beschikt daarnaast over een eigen kliniek waar een tandarts, een arts, verloskundigen en verpleegkundigen werkzaam zijn. In de kliniek bevallen jaarlijks enkele honderden vrouwen. De kliniek heeft tevens een eigen laboratorium waar getest en behandeld kan worden voor malaria en infectieziekten zoals HIV. Eens per week doet de kliniek een outreach in de dorpen. Tijdens de outreach worden baby's gewogen en gemeten, dit wordt ook gedocumenteerd, en worden zij gevaccineerd.

Kortom, een zeer veelzijdig project waar vrijwilligers heel erg veel kunnen betekenen op allerlei gebieden. Heb je zelf een idee wat je zou kunnen bijdragen aan dit project, maar staat dit niet in onderstaande lijst, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.


Omdat dit zo'n veelzijdig project is, kan ik allerlei verschillende dingen doen. Daarom vind ik dit project erg leuk. Werkzaamheden die ik kan doen zijn o.a. leraren assisteren tijdens het lesgeven, naschoolse activiteiten organiseren, mee op outreach gaan etc.


Ik denk dat mijn reis een ervaring wordt die ik nooit meer ga vergeten. Ik heb er in ieder geval echt onwijs veel zin in. Bijna alle dingen zijn geregeld, dus het is alleen nog de dagen aftellen (en 'even' eindexamen doen...). Ik probeer tijdens mijn reis deze blog bij te houden, dus als je het leuk vindt om op de hoogte te blijven van al mijn belevenissen, kun je mij hier volgen!

Liefs, Fenne

Reacties

Reacties

Ruurd

Ik ga jou uiteraard volgen! Ben benieuwd naar je reiservaringen.

Dagmar

Ja, we gaan bijna! Ik heb er onwijs veel zin!

Peter & Ingrid

Hoi Fenne!
We gaan je zeker volgen via je blog, hartstikke leuk om op afstand 'met je mee te reizen'. Veel succes met de laatste voorbereidingen, het begint nu écht op te schieten he!
Groetjes uit Zwolle, Peter & Ingrid

Marnie en Theo

Kanjer, knap, spannend, maar bovenal een hele leerzame ervaring. Heel veel succes, een hele goede reis en bovenal een hele mooie tijd gewenst. We kijken uit naar je berichtjes op je blog.

Jolanda

Lieve Fenne.

Het diploma is in je bezit, de studieboeken nog even inleveren, de inhoud van je koffer groeit gestaag, nog ff wat dollars erbij halen.......je bent (bijna) klaar voor vertrek! Uiteraard ga ik je avontuur in Oeganda volgen. Ik wens je een ontzettende mooie, leerzame, vrolijke en waardevolle tijd toe. Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood