fennedenhertog.reismee.nl

Van bevalling tot safari

Lieve allemaal,

Het is volgens mij al meer dan een week geleden sinds ik mijn laatste update heb geplaatst. In die week heb ik van alles en nog wat gedaan en gezien. Inmiddels heb ik nog maar 1,5 week te gaan hier in Oeganda. Ik heb het al eerder gezegd, maar de tijd gaat niet normaal snel hier en stiekem wil ik ook nog niet weg.

Vorige keer vertelde ik dat ik waarschijnlijk snel bij een bevalling mocht zijn. Dat moment kwam sneller dan gedacht, want de volgende dag was het al zo ver. Vorige week woensdag gingen we met alle vrijwilligers in Oeganda uiteten. Sarah had die dag al gehoord dat er drie vrouwen op het punt stonden om te bevallen en dat dat die avond waarschijnlijk wel zou gaan gebeuren. Toen we terugkwamen van het etentje zijn Sarah, Myrthe en ik naar de kliniek gegaan om te kijken of er al iets aan de hand was. Daar lag een van de vrouwen al een tijdje te persen en een tweede vrouw had ook al aardig wat weeen. Het was rond een uur of elf toen we daar aankwamen en zijn gebleven totdat de baby geboren was. Ik zal niet teveel ingaan op wat ik allemaal zag, dat lijkt me niet heel smakelijk haha, maar ik vond het echt heel bijzonder om te zien. De kindje had wel wat opstartproblemen. De verpleegkundige vertelde dat de bevalling zo lang had geduurd, dat het kindje best wel uitgeput was. Toen het geboren was, duurde het ook even voordat het huilde en het zag wat blauw, dus ik was bang dat het levenloos geboren was. Gelukkig was dat niet zo en huilde het uiteindelijk het juiste 'geboortekrijsje'. Leuk detail, het was een jongetje. (: Rond een uurtje of drie gingen Sarah, Myrthe en ik uiteindelijk naar bed. De volgende ochtend ben ik iets later naar de klas gegaan, aangezien ik redelijk kapot was na die nacht. (: Daar weer al het werk nagekeken en na schooltijd met de kids gespeeld. De ochtend daarna (vrijdag 24 juli) ging mijn wekkertje ook alweer vroeg, want ik zou eindelijk op safari gaan. Om 7:00 uur werden Dagmar, Danique en ik opgehaald door een chauffeur die ons samen met nog een groepje andere vrijwilligers het hele weekend overal naartoe zou brengen. We hebben rond de twee/drie uur gereden totdat we bij de rhino sanctuary aankwamen. Hier hebben we neushoorns gezien van echt super dichtbij! Ik denk dat we maar zo'n twintig meter van de neushoorns afstonden, echt heel vet. Daarna hebben nog zo'n vijf uur gereden totdat we bij de lodge (waar we het weekend zouden blijven slapen) aankwamen. Daar was het een beetje verwarrend. We hadden namelijk een andere naam van een lodge doorgekregen dan waar we naartoe gebracht waren. Halverwege de reis hadden we al een paar keer gevraagd of het wel de goede lodge was, maar onze chauffeur zei steeds dat dat zo was. Toen we daar aankwamen regende het echt niet normaal hard en was er keiharde onweer. Ik denk dat ik me dat moet voorstellen bij een tropische bui. We hebben daar voor de zekerheid nog even Inge gebeld met de vraag of we echt wel goed zaten. Ook zij was niet op de hoogte van deze lodge. Nu bleek dat onze oorspronkelijke lodge (waar we eigenlijk naartoe zouden moeten gaan) volgeboekt was en dat ze ons daarom hier geplaatst hadden. Voor ons was dat positief, want het scheen een stuk luxer en mooier te zijn, maar voor Doingoood was het wat minder positief. Ook hadden de mensen niet aan Inge doorgegeven dat we overgeplaatst waren. De communicatie gaat zoals je ziet dus niet altijd even goed hier (of ontbreekt in feite eigenlijk, welkom in Oeganda haha). Na een kort nachtje slapen ging de wekker al om half zes. We hebben vanaf een uur of zeven in de morgen in zo'n typisch safaribusje gereden door het park. We zagen de zonsopkomst en dat met uitzicht over zo'n mooi natuurgebied, dus dat was echt prachtig. 's Middags zijn we met een bootje over de nijl gegaan, wat ook echt heel mooi was. Ik heb die dag olifanten, giraffen, aapjes, vogels, buffels, nijlpaarden, krokodillen en allerlei soorten hertachtige beesten gezien (ze hadden allemaal een andere naam, maar dat heb ik allemaal niet onthouden). Ook hebben we een leeuw gezien. Tenminste, de ranger vertelde dat er onder de bosjes een leeuw lag met zijn welpje. Ik kon eigenlijk alleen een poot onderscheiden en voor de rest zag ik helemaal niks. Maar het idee dat ik zo dichtbij een leeuw stond is ook wel gaaf. (: We werden trouwens halverwege de boottocht afgezet bij het begin van (supermooie!) watervallen. Vanaf daar hadden wij een hike naar waar onze chauffeur met zijn auto zou staan. Echt een super mooi wandeltochtje, maar het was zoooooo verschrikkelijk warm. Ik denk dat er een gevoelstemperatuur van 40 graden was en de zon stond recht op ons hoofd. Daardoor was het iets meer puffen en zweten dan van het wandelen genieten. Maar het was nog steeds wel echt heel leuk. (: Daarna weer terug naar de lodge om daar een laatste nachtje te slapen. De wekker stond nog vroeger, kwart over vier, dus we zijn snel naar bed gegaan. De volgende ochtend hadden we de chimpansee trekking. Ook dat was heel erg leuk. We hebben een uur bij een groep chimps gestaan om ze te observeren. Ze zaten helaas niet op de grond, dus we hebben een uur lang richting de bomen gekeken. Daarna zijn we weer naar ons huisje op het project gereden, waar Myrthe, Marlous en Sarah al een heerlijk maaltje voor ons hadden gemaakt. (:

De volgende dag (maandag) hebben we samen met Inge een planning gemaakt voor de laatste weken/dagen. De mensen hier op het project hebben namelijk de vakantie- en examendagen vervroegd. Oorspronkelijk zouden de kids pas rond 14 augustus naar huis gaan (de weeskinderen gaan naar familie/vrienden/kennissen), maar nu is dat dus opeens 5 augustus al. Omdat deze datum vervroegd is, hebben de kids dus ook al eerder examens, waardoor we in de klas ook al niks meer te doen hebben. We hebben nu voor bijna elke dag iets gepland om te doen. Zo gaan wij morgen een knutseldag organiseren voor heel de primary (de basisschoolkids). Ook organiseren we volgende week een sportdag voor zowel de primary als de secondary (de middelbare schoolkids). Verder gaan Dagmar en ik nog een keer de hele kerk schoonmaken, aangezien er een bruiloft komt van een van de leraren hier (daar mogen we trouwens ook even kijken, lijkt me heel vet om te zien). Ook gaan we nog twee keer mee met Maria op huisbezoek. Zij kijkt dan bij kids die hier al wonen hoe ze leven, of alles goed gaat en of er goed voor ze gezorgd wordt. Ook gaat ze op bezoek bij kids die het volgende schooljaar op het project komen wonen en kijkt ze naar hun woonsituatie. Ben heel benieuwd wat ik te zien krijg. (: We hebben dus nog wel wat te doen totdat we weer vertrekken. Afgelopen dagen waren trouwens de examens, dus konden we al niks meer doen in de klas. We hebben toen geholpen met schilderen van de nieuwe klaslokalen die ze aan het bouwen zijn. Eigenlijk vond ik dat ook wel heel leuk om te doen. Het werk nakijken van de kids en met name het spelen met de kids is heel leuk om te doen, ook omdat je ziet dat de kids echt blij worden van je aandacht. Maar je doet niks 'blijvends'. Door het schilderen heb je toch een beetje het idee dat je echt iets achterlaat, ook al stelt het niks voor (een paar ramen en deuren verven haha). Die combinatie vind ik fijn. (: Op dit moment zijn de andere meiden al druk bezig met de voorbereidingen van de knutseldag van morgen. We maken voorbeelden van werkjes en knippen alvast vormpjes en dingetjes, aangezien we geen scharen voor de kids hebben. Vanmiddag gaan we weer met de kids spelen en vanavond gaan we naar de kerkdienst voor de secondary. Dat is trouwens heel leuk. Zij gaan in groepjes zitten en lezen een stuk uit de Bijbel en praten hierover. Het is heel leuk om te horen hoe zij over het geloof denken, vooral ook omdat een aantal meiden en ik niet echt gelovig zijn. We kunnen met hen heel goed praten over de verschillen in onze opvattingen en elkaar dan niet veroordelen. Morgen is dan de knutseldag voor de primary. Voor zaterdag hebben we nog niet echt plannen en zondag gaan Dagmar en ik kijk mountaintbiken. Daar heb ik ook heel veel zin in. Zondagavond gaan Sarah en Danique alweer naar huis. Echt heel jammer, maar het is niet anders. Dan zijn Myrthe, Marlous, Dagmar en ik nog een weekje hier met z'n vieren en dan gaan wij ook alweer naar huis.

Ik hoop dat ik een klein beetje heb kunnen vertellen wat ik afgelopen week gedaan heb. De uitgebreide verhalen komen als ik weer in Nederland ben. (:

Liefs!

Reacties

Reacties

Dennis

Oi Fenne, vet om een keer bij een bevalling te zijn! En dieren in het wild zien lijkt me ook bijzonder. Knap dat je trouwens op van die achterlijke tijden kunt opstaan, brrrr. Heb je trouwens nog is iets gehoord hoe het is afgelopen met die mishandeling? Nou geniet nog even daar!

Ruurd

Het duurde even, maar dan heb je ook weer een prachtig verhaal om te delen met ons! Lijkt me geweldig om al dat wild van dichtbij te bekijken. Toch even iets anders dan Blijdorp :-). En een bevalling, en misschien straks nog een bruiloft... Je maakt veel mee in korte tijd, Fenne!

En leuk dat jullie gaan mountainbiken. Ik zou graag met jullie mee crossen.

Kuzz

Peter & Ingrid

Hee Fenne! Wat heb je weer veel bijzondere dingen gezien, beleefd en meegemaakt zeg, heel gaaf om te lezen. Wilde dieren, een bevalling, misschien een bruiloft en nog genoeg plannen voor de laatste anderhalve week in Oeganda, klinkt allemaal heel bijzonder. Succes verder hoor en geniet er nog lekker even van met die snel wegtikkende tijd...... Heel veel groeten van ons allebei!

Noor van Kuik

Lieve Fenne,
Het is zo ontzettend leuk om steeds weer je lange verslag te lezen.
Geniet met volle teugen van de laatste week!!!!!!!!
Groeten vanaf Texel van Ton en Noor.
En een hele dikke kus!!!!!!

Lein

Hi lieve Fen,
Wat maak je toch veel mooie dingen mee!
Geniet van je laatste weekje daar!

liefs Lein

Wilma

Geniet van je laatste dagen daar en ik wens je een heel goede terugreis.

Peter & Ingrid

Hoi Fenne,
Geniet nog lekker even van je laatste dagen in Oeganda he, sterkte met het afscheid nemen van iedereen en alvast een goede terugreis gewenst hoor!
Groetjes van ons allebei

Jolanda

Nog 5, 4, 3.....helaas is het aftellen begonnen voor je. Hopelijk nog een paar mooie dagen te gaan voor je in Oeganda. Geniet nog volop. Enne, de kroketten zijn in huis:). Tot snel! Liefs.

Marianne en Dirk

Hoi Fenne
Zal nog niet makkelijk zijn, weer naar huis. Veel plezier de laatste dagen
Groetjes
M en D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood